maandag 30 maart 2009

Sociale bibliotheekcatalogi

Nog steeds het hart van de collectie, de catalogus. Wat is er nou mooier dan dat te delen met anderen.
De Zeeuwse versie van de aquabrowser is net een feit. Een grote verbetering vindt ik. Na een zoekactie bestaan de treffers uit boeken , sites, artikelen, aladinvragen etc. Direct te lezen of alleen in de bibliotheek. Waarom bestaat deze beperking nog steeds? Het is een drempel die langzamerhand overbodig wordt, mede door de geringe bekendheid van de diensten.
Na rond gekeken te hebben bij Worldcat en zoeken.oba denk ik dat tweerichtingsverkeer in de catalogus het gebruik zeker zal stimuleren.
Een RSS feed aanbieden op (bepaalde) nieuwe aanwinsten is een mooie service. My discoveries klinkt enigszins 'buiten de deur' maar dat verandert na gebruik in 'dingen'. Er is een, onvermijdelijke, overlapping met o.a. Librarything. Dit is een charme geen tekortkoming, geheel 2.0.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Stefanie,

    Nice words! Ik zag trouwens via je LastFm dat je naar Kevin Coyne hebt geluisterd. Die heb ik in een ver verleden nog eens live gezien....haha
    heeeeeeeel vreemd mannetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, volgens mij hebben wij Kevin Coyne al veel eerder eens gezien, in Belgiƫ. En toen was het al een raar mannetje.
    Fijn weekend!.

    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Denk trouwens dat het al wel 30 jaar geleden is

    BeantwoordenVerwijderen